Eilen - tai oikeastaan tänään - remmasteltiin Elonkerjuun Ilon pirstaleen -kiertueen viimeisellä keikalla Jämsän Himos Areenalla. Olihan taas menoa! Välillä ihan itketti ja nauratti yhtä aikaa, kun hyvä mieli valtasi jokaisen mieleni sopukan. Bändi oli liekeissä ja biisilista täyttä kultaa!
Yleisöä hemmoteltiin muun muassa vanhan tuotannon helmillä kuten Rieputa rallaa (on muuten kipeät sanat, kun tarkemmin ajattelee...), Istu tyttöni polvelle, Maikki ja Hätäästä elämää - ja ennen kaikkea Virta mua kuljettaa. Kappale on ollut eräs suosikeistani aivan ensikuulemasta alkaen, ja näin monella keikalla piti käydä, että sen sain livenä kuulla. Kannatti odottaa! (Ja lausua toiveensa virtuaalisesti ääneen.) Myös kolmen ärrän encore ansaitsee erityismaininnan: Renki, Ruoskaa ja Rannanjärvi vetävät kerta toisensa jälkeen sanattomiksi energiallaan ja hulluudellaan, puhumattakaan kämmenten rakoista ja tanssaamisesta kipeytyneistä jaloista.
Kiertueen viimeiseen keikkaan kulminoitui monenlaisia tunteita: perinteisen keikkailon lisäksi helpotusta siitä, että homma todellakin toimii, en sittenkään ole kuvitellut kaikkea. Edellisen kiertueen loppu oli kaiken loppu, ja vaikka mitään ei sanottu ääneen eikä haluttu uskoa, tulevan saattoi aavistaa. Nyt haikeuden sijaan bändiläisten kasvoilta heijastui - väsymyksen lisäksi - helpottunut ilo ja vapautuneisuus. Jokaisella soittajalla on nyt tilaa olla oma itsensä. Elonkerjuu on tiivis viisikko, joka pelaa saumattomasti yhteen.
Mutta sitä yhteenvetoa.
Tammikuun lopussa julkistettiin Elonkerjuun uuden laulajan olevan lapualaislähtöinen Juha Lagström. Mies vaikutti merkillisen tutulta ensimmäisistä promokuvista alkaen. No, naapurikaupungin poikia ja melkein samanikäinen, joten ihmekös tuo! Vaikutuksen tekivät myös laulajan rohkeus ja avoimuus haastatteluissa. Vaikka paineita ei kuulemma ollut eikä saappaatkin ihan omat, veikkaan silti, ettei tehtävä ole ollut niitä kaikkein helpoimpia. Toukokuussa julkaistiin ensimmäinen single Viistäköön siipeni maata. Se kuulosti hyvältä: kotoisalta mutta raikkaalta. Jotakin oli muuttunut, mutta tärkein oli säilynyt. Tunne vahvistui elokuussa, kun ilmoille kajahti toinen single, Surun ja ilon kaupunki. Syyskuussa sain mahdollisuuden osallistua Ilon pirstaleet -levyn julkkarikeikalle Helsingissä. Keikka oli aivan unohtumaton kokemus. Pian julkkareiden jälkeen postipoika toi levynkin kotiin. Elonkerjuu oli tehnyt juuri sen, mitä olin toivonutkin: vaihtanut astetta rokimmalle linjalle.
Sitten alkoivat keikat. Oli mahtavaa huomata, että arkistojen aarteista oli biisilistoille etsitty helmiä, joita melkein ei uskaltanut edes toivoa enää soitettavaksi. Täytyy nostaa hattua kaikille, mutta erityisesti Jullille siitä, että Elonkerjuussa ei todellakaan mennä alta siitä, mistä aita on matalin - tai no, Johannan ja Juhan limbokisassa (Kuopiossa? Jyväskylässä) rima oli kyllä matalalla, pakko myöntää ;).
Olin kuitenkin mukana Helsingin keikan lisäksi lokakuussa Teuvalla yhdessä kuusivuotiaani kanssa, marraskuussa Kuopiossa (tältä reissulta mukaan jäi uusia mukavia tuttavuuksia ja yhden Kerjuu-kärpäsen pureman todistaminen) ja joulukuussa sekä Jyväskylässä että Himoksella. Onnistun myös vilahtamaan kolmannesta singlelohkaisusta tehdyllä Viiltävä ikävä -videolla, joka sekin julkaistiin joulukuussa.
Elonkerjuulle (sekä keikkakavereille!) lämmin kiitos ilon pirstaleista, joita olen elämääni kuluvan vuoden aikana kauttanne saanut. Ensi vuonna jatketaan!
(Kuvat: M.K., julkaistu kuvaajan luvalla)
Kauniiksi (?) lopuksi vielä kokonaisuudessaan Nollapisteeseen kirjoittamani fanius-artikkeli, johon Elonkerjuukin sattumalta melko läheisesti liittyy.
(Erään)
Faniuden lyhyt oppimäärä
"Olen
fani edelleenkin ja kirjoitan vain harvoin sellaisesta, minkä fani
en ole, koska en ymmärrä, miksi kajoaisin itselleni yhdentekeviin
aiheisiin. En kuitenkaan kirjoita oikeuttaakseni omia mieltymyksiäni
tai mieltymyksistäni voidakseni kirjoittaa mausta itsestään --"
(populaarikulttuurin
tutkija Lawrence Grossbeg)
Jokseenkin
tasan vuosi sitten istuin kahvilassa lounaalla. Lueskelin syömisen
ohessa iltapäivälehteä. Keskiaukeaman tietämillä komeili
Elonkerjuu-bändin kuva ja juttu, joka kertoi Elonkerjuun jatkavan
musiikin tekemistä yhdessä dramaattien solistin lähdön jälkeen!
Rakkaat! Etsivät uutta laulajaa! Hurjaa! Kiljahdin silkasta ilosta.
Huusin itse asiassa aika lujaa. Naapuripöydästä tuijotettiin.
Oivalsin,
että olin hurahtanut. Olin toki aiemminkin käynyt Lauri Tähkä &
Elonkerjuu -bändivainaan keikoilla, omistin kaikki yhtyeen levyt ja
seurasin tiiviisti bändin edesottamuksia mediassa, mutta en ollut
koskaan ajaellut, kuinka lähellä sydäntäni bändi oikeastaan oli.
Tilastokeskuksen
tekemän tutkimuksen mukaan noin joka kolmas suomalainen sanoo
seuraavansa median välityksellä erittäin tarkasti jotakin
artistia, urheilijaa tai muuta vastaavaa kohdetta.
Kun
puhutaan faniudesta ja fanittamisesta, ollaan vaikeasti määriteltävän
ilmiön äärellä. Kyse on henkilökohtaisesta ja yksilöllisestä
kokemuksesta, jonka täsmällinen todentaminen on vaikeaa.
Tutkijoiden mukaan faniudessa keskeistä on idolin persoona, joka
herättää fanissa syystä tai toisesta innostusta ja ihailua; myös
idolin toiminta koetaan iloa ja nautintoa tuottavaksi. Sama ihailun
kohde voi herättää faneissa hyvinkin erilaisia tunteita: joku
kokee esteettistä mielihyvää, toinen saa vahvistusta
henkilökohtaisille mielipiteilleen, kolmannen kohdalla kyse on
seksuaalisesta fantasiasta.
Minäkö
fani?
Oikeastaan
tarinan pitäisi alkaa kesästä 2006. Lähdin kälyni kanssa
paikalliseen kesätapahtumaan, jossa Lauri Tähkä & Elonkerjuu
esiintyi. Olin seurannut bändin musiikkia satunnaisesti jo vuosia,
Kuudennusmiehistä alkaen, mutta muutettuani Etelä-Pohjanmaalta
muualle opiskelemaan elämässä oli ollut niin paljon kaikkea, että
bändin nousu valtakunnalliseen suosioon oli jäänyt huomaamatta.
Mutta siinä se oli, elämäni musiikillinen rakkaus. Olin tullut
kotiin!
En
muista koskaan kokeneeni samanlaista flow-ilmiötä musiikin parissa.
Soitto meni suoraan sydämeen, sanat koskettivat ja naurattivat ja
bändin esiintyminen valloitti. Miten kukaan voi olla noin auki
yleisölle, muistan ajatelleeni. Aitous ja ilo, hetkeen
heittäytyminen ja tietenkin myös kotoinen, juureva pohjalaisuus
tekivät minuun suurimman vaikutuksen. Niin minusta tuli fani.
Itsensä
määritteleminen faniksi ei ole aina ongelmatonta, sillä fanius
näyttäytyy esimerkiksi mediassa usein stereotyyppisenä, jopa
vaarallisen voimakkaana riippuvuutena, jossa fanin tunneilmaisu
suhteessa idoliin saattaa olla pahimmasa tapauksessa hallitsematonta.
Tällaisissa tapauksissa kyse on kuitenkin ääri-ilmiöstä, jolla
ei ole juurikaan yhtäläisyyksiä keskimääräisen aikuisen - eikä
nuoremmankaan - ihmisen faniuden kanssa.
Jonkin
aikaa ensimmäisen keikkakokemuksen jälkeen pakkasin muistoja
laatikoihin, kun lapsuudenkotini myytiin. Äitini teki muuttoa
pieneen rivitalokaksioon, joten paljon oli ratkottavaa: mitä
säilytetään, mikä lähtee kierrätykseen tai kaatopaikalle.
Tunteikasta puuhaa. Kesken pakkaamisen radiosta kuului Pitkät
pellot. Se kolahti ja kovaa. Vaikka oma tilanteeni oli hiukan
erilainen, laulun myötä kaikki muistot ja ristiriitaisetkin tunteet
suorastaan vyöryivät päälleni. Itkin ja nauroin, sillä
kappaleessa oli kaikki haikeus ja samalla helpotus sanottuna. Joku
tiesi, miltä minusta tuntui.
Jokaisella
fanilla on oma tarinansa siitä, miten fanius alkoi ja mistä se
johtuu, mutta useimmiten faniuden synty liitetään siihen, että
ihailun kohde kytkeytyy tavalla tai toisella fanin oman identiteetin
kannalta merkittäviin tapahtumiin, tilanteisiin tai asioihin.
Esimerkiksi laulujen lyriikat saattavat sanallistaa fanin omia
tunteita tai hän saattaa ymmärtää elokuvatähden elämää tai
tuotantoa seuraamalla omia elämäntapahtumiaan uudesta näkökulmasta.
Kokemukset ovat poikkeuksetta hyvin positiivisia ja voimauttavia ja
siksi ne synnyttävät ihailua.
Yhteisen
ihailun kentät
Vuodesta
2009 alkaen kävin säänöllisesti lukemassa Lauri Tähkä &
Elonkerjuun fanien omaa keskustelufoorumia. Joskus jotain
kirjoitinkin, mutta vastaanotto tuntui jokseenkin tylyltä: ikään
kuin olisin tunkeutumassa alueelle, jonka jotkut muut omistivat. En
esimerkiksi tuntenut laulujen nimistä käytettäviä lyhenteitä, ja
joistakin sanonnoista ja keikkaspiikeistä oli tullut sisäpiirin
vitsejä, jotka vain kaikkein aktiivisimmat fanit tiesivät. Aistin
myös tietynlaista mustasukkaisuutta etenkin laulajasta: faneja
jaoteltiin kategorioihin. Oli tavalliset fanit, tosifanit ja
superfanit, jotka kiersivät bändin mukana keikalta ja kiertueelta
toiselle.
En
myöskään uskaltanut liittyä bändin ympärille syntyneeseen
Syntymähäjyt -faniklupiin. Se jos mikä tuntui sisäpiiriltä
keskustelupalstan jälkeen.
Usein
fanit muodostavat erilaisia faniyhteisöjä, joissa
aktiiviharrastajat voivat vaihtaa ihailunsa kohteeseen liittyviä
kokemuksia ja ajatuksia. Nykyisin tyypillinen faniyhteisö kokoontuu
internetin keskustelufoorumilla, mutta myös erilaisia tapaamisia ja
tapahtumia järjestetään.
Faniyhteisöille
ominaista on intensiivinen suhde ihailun kohteeseen sekä idolia
kunnioittava ja ihaileva puhetapa. Joissakin yhteisöissä on
tarkkaan määritelty, mistä, miten ja miksi on luvallista puhua.
Monilla faniyhteisöillä on myös oma slanginsa, jossa saatetaan
esimerkiksi antaa erilaisille metaforille ja sanonnoille uusia
merkityksiä ja kierrättää niitä tilanteesta toiseen.
Vaikka
faniyhteisössä kaikki jäsenet jakavat yhteisen kiinnostuksen
kohteen, niissäkin, kuten kaikissa yhteisöissä, ilmenee
hierarkkisuutta sen mukaan, kuinka kauan fani on osallistunut
yhteisön toimintaan, kuinka aktiivisesti hän on mukana
sosiaalisessa toiminnassa tai kuinka omistautunutta hänen
toimintansa on. Mitä aktiivisempi jäsen on yhteisön toiminnassa,
sitä enemmän häntä arvostetaan. Uusiin tulokkaisiin saatetaan
suhtautua hyvinkin nuivasti. Kyse on tietynlaisesta testaamisesta:
osoita meille, että olet sitoutunut ja luottamuksen arvoinen, niin
pääset mukaan jakamaan salattua tietoa.
Ihailusta
henkilöpalvontaan
Keikoilla
vakiinnuimme kaverini kanssa "kolmosrivin tytöiksi".
Kaikkein fanaattisimmat ihailijat saivat suosiolla paikan edempää
(eikä meitä kyllä olisi päästettykään lähemmäs lavaa), mutta
toisaalta halusimme päästä näkemään lavan tapahtumat hyvin.
Keikoista sai kaikkein eniten irti, kun tunki itsensä suhteellisen
eteen. Lavan edessä keskimäärin kaikki muutkin halusivat keskittyä
musiikkiin, ei esimerkiksi kanssakuuntelijoiden kännisekoiluun.
Osittain
pysyin etäällä innokkaimmasta fanijoukosta siksikin, että halusin
pysyä sopivan etäisyyden päässä myös bändistä. Mitä ihmettä
olisin heille sanonut? Kiitos, että tuotte iloa elämääni? Kiitos,
että edustatte minulle niin rakasta pohjalaista sielunmaisemaa? Eikö
sellainen ole noloa?
Faniyhteisöissä
saattaa ilmetä myös kateutta. Uudet jäsenet koetaan syystä tai
toisesta uhkaksi omalle asemalle. Esimerkiksi rock-piireissä elää
sitkeästi bändäri-kulttuuri, jossa artistit ja fanit elävät
erikoisessa hyväksikäyttösuhteessa. Siinä seksi, päihteet ja
musiikki muodostavat omanlaisensa pyhän kolminaisuuden.
Tutkijoiden mukaan faniuteen liittyy
usein vahva halu päästä mahdollisimman lähelle idolia.
Ääritapauksissa fani saattaa kokea idolin olevan sielunkumppani,
jonka kanssa hänet on tarkoitettu yhteen. Innokkaimmat fanit
kiertävät idoliensa mukana kaikkialla, minne suinkin on mahdollista
päästä. Nelosen suositussa Vain elämää -ohjelmassa
Neumann kertoi villeimpinä Dingo-vuosina nuorisojoukon
majoittuneen yöksi hänen kotitalonsa ullakolle, koska he halusivat
nukkua mahdollisimman lähellä idoliaan. Toisessa jaksossa
Negative-yhtyeen Jonne Aaron puolestaan kertoi fanaattisesta
japanilaisihailijasta, joka keinoja kaihtamatta halusi päästä
rakastamansa tähden lähelle.
Kansallisrunoilijamme, 1800-luvun
kansallisromanttisella aikakaudella vaikuttanut J.L. Runeberg
on ensimmäinen suomalainen kulttuurielämän vaikuttaja, joka
herätti ihmisissä suurta ihailua. Kyseessä oli suoranainen
henkilökultti, joka sai paikoin jopa ohjelmallisia piirteitä.
Runeberg ei ollut suosittu vain asiokkaan tuotantonsa takia vaan hän
oli myös ihailtu persoona, vaikka toki kansallisuusaatekin oli
Runeberg-kultissa merkittävä tekijä. Kansa innostui siitä, että
heidän tunnoillaan oli tulkki ja asioillaan ponteva ajaja. Erityisen
ihailtu Porvoon kymnaasissa opettajana toiminut Runeberg oli
ylioppilaiden keskuudessa. On sanottu, että Runebergin ja
erityisesti nuoren ihailijakunnan välinen suhde oli kaksisuuntainen:
nuoret olivat haltioissaan idoliltaan saamastaan huomiosta, mutta
yhtä tärkeää nuorten ihailu oli Runebergille itselleenkin.
Tähti tuskin koskaan on immuuni
suosionosoituksille ja huomiolle, vaikka useimmilla idoleilla on
inhimillinen tarve yksityisyyteen ja pieneen välimatkaan suhteessa
faneihinsa. Suurin osa faneista kunnioittaa tätä tarvetta ja
pidättäytyy tietoisesti yksityisyyden piiriin liittyvien asioiden
tutkimiselta tai eteenpäin välittämiseltä. Voi vain kuvitella,
kuinka ahdistavaa on, jos ei voi käydä perheensä kanssa
ravintolassa syömässä, vaateostoksilla tai lääkärissä ilman,
että joku juoruaa siitä keltaiselle lehdistölle.
Tähteys
on työ
Arvostan
Elonkerjuun muusikoita kovin. He ovat välittömiä, huumorintajuisia
ja ystävällisiä persoonia. Tapa, jolla he työnsä hoitavat ja
yleisöään ja fanejaan huomioivat, on erittäin lämmin ja avoin.
Aina on aika vaihtaa muutama sana, kirjoittaa nimikirjoitus tai
poseerata valokuvassa. Erityisesti ihailen sitä, ettei bändi ole
lähtenyt avointen erotilitysten, rakkaushehkutusten tai
vaatekaappien ja jääkaappien sisällön esittelyyn, vaan pitää
yksityiselämänsä itsellään. Musiikki puhukoon puolestaan.
Joskus
on vaikeaa muistaa, että musiikki on bändiläisille tosiaankin
ansiotyötä, vaikka se normaalityötä suurempaa omistautumista ja
intohimoa vaatiikin. Varmasti se myös antaa enemmän. Kaikesta
näkee, että työssään elonkerjuulaiset antavat itsestään
kaiken. Elonkerjuulta olen oppinut, että elämästä nauttiminen ja
jalat maassa kulkeminen eivät sulje toisiaan pois. Ilo se on, joka
elättelöö!
Suhtautuminen faneihin onkin
ratkaisevaa siinä, millainen tähtikuva idolista rakentuu.
Sitoutuneet fanit ovat esimerkiksi musiikkibisneksessä elintärkeitä,
sillä vain he voivat omalla toiminnallaan, ostamalla levyjä ja
käymällä keikoilla, nostaa artistin tai bändin menestykseen. Ei
siis ole yhdentekevää, kuinka tähti fanejaan kohtelee. Silti
tähden täytyy muistaa, että kyseessä on työ, eikä hänellä ole
velvollisuutta antaa itseään kokonaan faneilleen.
Hurmahenkeä
Fanius on tutkimuksissa liitetty niin
sanottuun piiloiseen uskonnollisuuteen. Vaikka kyse ei ole uskonnosta
sanan varsinaisessa merkityksessä, faniyhteisöillä ja uskonnoilla
on paljon yhteydestä. Sana 'fani' on johdettu sanasta fanaattisuus,
joka merkitsee affektiivisen panostuksen aboluuttisuutta.
Fanaattisen henkilön tunneside kohteeseen on erittäin vahva, olipa
sitten kyse idolin ihailusta tai uskonnollisuudesta. Kyse on
riippuvuussuhteesta, jopa pakkomielteestä.
Niin uskonnossa kuin faniudessakin
yhteisöllisyydellä on vahva merkitys. Henkilökohtaisen ihailun
lisäksi fanille on tärkeää päästä jakamaan tunnekokemustaan
yhdessä muiden samanhenkisten ihmisten kanssa. Nykyisin puhutaan
myös uskonnon muuttumisesta eräänlaiseksi faniudeksi. Joissakin
uskonyhteisöissä (yhteisestä) tunnekokemuksesta on tullut
ideologiaa merkittävämpi asia. Tosin fanius on edelleen uskontoja
joustavampi ilmiö, sillä jonkin asian fanittaminen ei sulje jotakin
toista pois toisin kuin uskonnoissa yleensä.
Iso
kasa keikkapaitoja jäi tarpeettomiksi, kun bändi hajosi.
Keikkapaidan valinta oli mukava ja tärkeä osa keikkailtaan
valmistautumista; paidoista myös tunnisti toiset fanit esimerkiksi
festareilla. Hopeista salmiakkisormusta kannan edelleen päivittäin,
lisäksi minulla on omat vakiokeikkakorvikseni. Helavyöt ja sen
sellaiset remelit sen sijaan taitavat olla taaksejäänyttä elämää
niin bändillä kuin faneillakin.
Sitä
olen harmitellut monesti, että Häjy-liike jäi näkemättä. Olen
ymmärtänyt, että se oli rakennettu suurella sydämellä vaivoja
säästämättä. Siellä oli nähtävillä bändin koko huikea
historia jalometallilevyineen kaikkineen. Etenkin loppupeijaisissa
olisin halunnut olla mukana. Olisi sanottu näkemiin, mutta ei
hyvästi.
Sekä uskontoon että fanitoimintaan
liittyy paljon erilaisia rituaaleja. Faniyhteisöillä on yhteisiä
symboleja esimerkiksi pukeutumisessa sekä oma slanginsa, jota
ulkopuolisten on vaikeaa ymmärtää. Heillä on myös pyhiä
paikkoja, joihin saatetaan tehdä jopa pyhiinvaellusmatkoja;
faniyhteisö voi myös järjestää erilasia tapahtumia idolinsa
kunniaksi. Kaikki tämä pätee myös uskontoihin.
Uudenlaista
fanittamista
Kahvilakohtauksen
jälkeen en ole enää ujostellut kirjoittaa keskustelupalstalle ja
Facebookiin. Liityin myös Syntymähäjyihin. Sitä kautta pääsin
myös tapaamaan Elonkerjuun uudessa kokoonpanossaan
levyjulkkarikeikalla. Edelleen katsoin vierestä, kun pitkään
toisensa tunteneet fanit tapasivat toisiaan, halailivat ja kilistivät
keskenään. Ujous - tai pohjalainen jäyhyys - iski, enkä rohjennut
tehdä tuttavuutta kovinkaan monen kanssa. Mutta kynnys on nyt
ylitetty. Bädiläisten kanssa jutellessani taisin laukoa juuri ne
kaikkein noloimmat ja tylsimmät jutut, joiden sanomista olin
pelännyt. Tai no, "pelännyt". Joskus myös tuntuu, että
Facebookissa olisi hyvä olla joku laskuri, joka estää tiettyä
määrää ahkeramman kommentoinnin. Myös polte keikoille käymiseen
on kasvanut entisestään.
Sosiaalinen media ja muun
digitaalisen kulttuurin kehitys on mullistanut idolien
kaksisuuntaisen yhteydenpidon faniensa kanssa. Sosiaalisessa mediassa
kanssakäyminen voi olla myös näennäisen kaksisuuntaista. Idoli
saattaa kirjoittaa faneilleen hyvinkin tuttavallisesti, mutta ei
esimerkiksi koskaan vastaa fanien esittämiin kysymyksiin. Tätäkään
ei pidä tulkita turhan yksioikoisesti: idoli ei automaattisesti ole
välinpitämätön tai ylpistynyt, vaikkei viettäisikään aikaansa
Facebookissa juttelemassa faniensa kanssa. Hän saattaa käyttää
senkin ajan oikeisiin kontakteihin. Tai vaikka taiteen tekemiseen,
urheilemiseen tai johonkin muuhun "oikeaan" toimintaan.
Facebook- ja muut sosiaalisen median
kontaktit ovat tuoneet tähtiä lähemmäksi fanejaan; toisaalta
tietynlaisen tuttuuden myötä osa idoleihin liitetystä glamourista
ja saavuttamattomuudesta karisee. Idolin takaa paljastuu ihminen -
niin hyvässä kuin pahassakin.
Lähde:
Kaarina Nikunen, toim. 2008:
Fanikirja. Tutkimuksia nykykulttuurin fani-ilmiöistä.
Nykykulttuurin tutkimuksen julkaisuja 96. Jyväskylä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kerrothan mielipiteesi päivän aiheesta. Kiitos!