torstai 1. syyskuuta 2011

Ihmisen biologiaa

Eilen uutisoitiin forssalaisäitien tyrmistyneen alakoulun viidennen luokan biologian opetuksesta, tai lähinnä sen sisältöihin kuuluvasta ihmisen biologian käsittelystä lisääntymisineen kaikkineen. Äitien mukaan on täysin sopimatonta ja kaiketi lasta traumatisoivaakin, että asioista puhutaan niiden oikeilla nimillä. Viidesluokkalaisten ei äitien mielestä tarvitse vielä tietää ihmisten lisääntymisestä mitään. 

Tämä on jokseenkin outo käsitys jo senkin takia, että puberteetti-iän on todettu alkavan aina vain varhemmin. Viides luokka lienee viimeinen hetki puhua ihmisen biologiaan liittyvistä kysymyksistä ilman kohtuutonta vaivaantumista. Viidesluokkalaisilla seksuaalisuuteen liittyvät asiat eivät vielä ole aivan iholla, mutta vähintäänkin aavistus asiosista useimmilla täytyy jo olla.

Forssalaisäitien kannanotto saa ihmisen biologian opetuksen kuulostamaan vähintään pornon katselulta. En tiedä, millainen käsitys lisääntymisestä heillä itsellään on. Ehkä he ovat jättäneet oman viidennen luokkansa väliin ja siksi asioiden oikea laita on jäänyt heille selviämättä. Ymmärtäähän se, että siksi shokki on näin suuri, kun tarina haikarasta osoittautuikin huuhaaksi. 


Itse muistan oman viidennen luokkani joskus 80- ja 90-lukujen taitteessa. Meillekin opetettiin ihmisen biologiaa, eikä siitä jäänyt edes traumoja vaikka eläkkeelle jäämässä oleva miesopettaja keinui kantapäiltä varpaille ja takaisin kuin keinutuoli, nojasi karttakeppiin niin että pelkäsin sen menevän poikki, katseli ikkunasta ulos eikä vahingossakaan meitä oppilaita ja ryki minkä ehti kertoessaan siitä, kuinka lapsia syntyy. Mutta asia tuli selväksi. En muista, että viidennellä luokalla olisi asiaan liitetty vielä varsinaista seksivalistusta mitenkään, ainakaan jos ajatellaan asiaa henkilökohtaisella tai tunnetasolla. Nyt käytössä olevaa biologian kirjaa en ole nähnyt, mutta villi veikkaukseni on, että asiat ovat edelleen samalla tolalla. Kirjassa vain selitetään, kuinka ihminen lisääntyy. Ei siihen varmaankaan liitetä ajatusta, että SINÄKIN, viidesluokkalainen, tulet lisääntymään ennemmin tai myöhemmin.


Kun tarkemmin ajattelee, on vaikeaa ymmärtää, mikä lisääntymisestä kertomisessa on niin kamalan nolostuttavaa. Kaikkiahan meitä kiinnostaa se, mistä olemme tulleet. Ensin biologian kannalta; vasta myöhemmin eksistentiaaliset pohdinnat muuttuvat abstraktimmiksi. Kyllä viisivuotiaani jo tietää, että lasten syntymiseen tarvitaan vauvansiemeniä sekä äidiltä että isältä. Äidin masussa siemenet sitten kasvavat vauvaksi, vähän niin kuin kukansiemenistä tulee multaan istutettuina kukkia. Ja kun vauva on tarpeeksi iso, se syntyy sairaalassa ja sitten tuodaan kotiin asumaan. 

Minusta lapsen kysymyksiin on tarpeen vastata suoraan ja rehellisesti, myös tässä asiassa. Tietysti lapsen ikätaso ja käsityskyky täytyy ottaa vastauksissaan huomioon; viidesluokkalainen tarvitsee kysymyksiinsä toisen tarkkuusluokan vastauksia kuin viisivuotias. Jos aikuinen tarvitsee seksuaalisuudesta puhuessaan turvakseen tarinoita ja myyttejä, oma seksuaalinen kehitys on varmaankin jäänyt jotenkin kesken tai vajavaiseksi. Muuta selitystä häpeälle en keksi.

2 kommenttia:

  1. Piti ihan käydä lukemassa kyseinen keskustelu ja kyllä laittaa miettimään, jos vanhemmat haluavat kasvattaa lapsensa kuplan sisällä, mitä siitä lapsesta tulee isona! Olisiko parempi, jos lisääntyminen selitettäisiin eläinbiologialla, mikä ei välttämättä täysin vastaa ihmisen lisääntymistä.

    Juurikin meillä poika ihmetteli, eikö pidäkään mennä aina sairaalaan, että lääkäri leikkaa vatsan auki ja ottaa vauvan ulos. Kyseli vielä lisäksi, että meneekö 'aukko' mistä vauva tulee kiinni sitten itsekseen. Mielestäni, jos lapsi kysyy jotain asiaa erityisesti, on siihen asiallista vastata ottaen tietysti lapsen ikä ja kehitystaso huomioon. Näin olen aina toiminut ja toimin myös jatkossakin.

    t. P + T

    VastaaPoista

Kerrothan mielipiteesi päivän aiheesta. Kiitos!