maanantai 20. helmikuuta 2012

Linkki liikenteessä

Minä en missään nimessä haluaisi muuttaa pääkaupunkiseudulle. Yhtä asiaa sieltä kyllä kadehdin: toimivaa ja kohtuuhintaista joukkoliikennettä.

Täällä Jyväskylässä paikallisliikenne toimii luvalla sanoen järjettömän huonosti. Vuoroja on vähän, matkustaminen on kallista (3,20 € / matka, tosin matka- ja näyttökorteilla saa hiukan alennusta) - ja palvelukin on mitä sattuu. Pahinta on kuitenkin se, että aikataulussa pysyminen näyttää olevan ylivoimaista. En puhu nyt mistään minuutin, parin viivästymisestä. Jos linjat ovat myöhässä jo aamukahdeksalta lähes puoli tuntia, niin mikähän lienee tilanne iltapäivällä? Tosin Jyväskylän liikenteellä on ratkaisu asiaan: jätetään yksi vuoro välistä, niin saatetaan olla taas aikataulussa.

Mielelläni suosisin julkisia kulkuneuvoja niiden ekologisuuden ja ekonomisuuden takia, mutta on turhauttavaa, että koskaan ei voi olla varma siitä, ehtiikö aikataulun mukaisella vuorolla perille ajoissa. Jos ei halua myöhästyä, on varminta mennä edellisellä bussilla - ja sitten parhaassa (tai pahimmassa?) tapauksessa olla reilusti etuajassa perillä. 

Inhoan sitä, jos ihmiset ovat myöhässä sovituista tapaamisista. Sama koskee busseja. Tai linkkejä, niin kuin täällä Keski-Suomessa sanotaan. Tässä yhtenä päivänä kuuntelin, kun lukiolaispojat analysoivat linkki-sanaa. Bussi, linkki, on ikään kuin linkki ihmisten ja paikkojen välillä. Tai sen pitäisi olla.  Sana on toimiva, käytäntö ei.

Mutta takaisin tähän aamuun. Kiritin poikaa tarpomaan puolimetrisessä umpihangessa (kävelyteiden auraamisen kanssa ei näillä huudeilla liioin panosteta turhan paljon) päiväkotiin, jotta ehtisin ajoissa bussiin. Matka sujuikin sutjakasti ja olin kuin olinkin ajoissa pysäkillä. Lunta tuprutti taivaan täydeltä, mutta pysäkin katoksen suojaan en päässyt, koska se oli täynnä aurattua lunta. Odotin. Viisi minuuttia meni, kymmenen, viisitoista, kaksikymmentä. Vihdoin, yli 20 minuuttia myöhässä, bussi tuli. Tällä kertaa olin siis onnekas.

Olenkin pohtinut, kuinka asiaan voisi vaikuttaa. Pitäisikö tehdä kansalaisaloite? Kerätä adressi? Ensi syksyn kunnallisvaaleissakin soisi jonkun ehdokkaan pitävän tätäkin asiaa esillä, vaikka toki paljon muutakin tärkeää on. Tiedän kyllä, että Jyväskylän liikenne  siten yksityinen yritys, joten yrityksen johtoa tässä kai pitäisi lähestyä. Lieneekö kunnallispolitiikan tasolla mitään tehtävissä, jotta saataisiin hinnat kohdilleen ja palvelun pelaamaan ja siten lisää linkkimatkustajia? Ainakin asiaa sopii tutkia. Kyllä tämän kokoisessa kaupungissa pitäisi toimiva joukkoliikenne olla. Tosin kaupungin johdon visioon tällaiset suunnitelmat taitavat sopia huonosti. Kaiken pitää olla suurta ja ihmeellistä! Varsinkin parkkihallien. Pienellä ihmisellä ei niin väliä.


Toki äänestän jaloillani aina kun voin ja jätän oman auton kotiin. En hyppää myöskään bussiin, vaan käytän lihasvoiamaa. Kävely onkin lempiliikuntamuotoni ja oivallista meditaatiota. Maisemien vaihtuessa hitaasti on aikaa ajatella.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kerrothan mielipiteesi päivän aiheesta. Kiitos!